مهاجرت را با هیچجا سفر آغاز کنید

بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل کشور ترکیه را انتخاب می­کنند و تحصیل در کشور ترکیه را به عنوان سکوی پرتاب به سمت کشورهای اروپایی و آمریکا می­دانند، همچنین هزینه های تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای خارجی کمتر است و کیفیت آموزشی بالا است و امکان تحصیل به دو زبان انگلیسی و ترکی وجود دارد و این امر خود باعث گردیده تا کشور ترکیه مقصدی محبوب در بین کسانی که قصد مهاجرت از طریق تحصیل را دارند باشد. در این مقاله به بررسی موضوع تحصیل در ترکیه خواهیم پرداخت و ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

تحصیل در مدارس ترکیه

در ترکیه، تحصیل از سن 5 سالگی شروع می­شود و 12 سال تحصیل در مقاطع ابتدایی و دبیرستان اجباری است و تحصیل تا پایان مقطع دبیرستان رایگان است و افرادی که دارای اقامت و شهروندی کشور ترکیه هستند می­توانند خود و یا فرزندانشان در مدارس ترکیه بدون پرداخت هزینه تحصیل نمایند.

در کشور ترکیه انواع مدرسه شامل مدارس خصوصی، مدارس دولتی، مدارس بین­المللی و مدارس شبانه­روزی وجود دارد. تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان است و دروس به زبان ترکی تدریس می­شوند اما در مدارس خصوصی امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد و باید هزینه تحصیل پرداخت گردد. مدارس بین­المللی در ترکیه تحت نظارت کشورهای مختلف مانند آمریکا، کانادا، انگلستان و … است و از قوانین این کشورها در زمینه آموزش و پرورش تبعیت می­کنند. کسانی که می­خواهند فرزندشان را به تنهایی برای تحصیل به کشور ترکیه بفرستند باید از مدارس شبانه روزی استفاده کنند و هزینه تحصیل، هزینه خورد و خوراک و هزینه اقامت پرداخت گردد.

 

تحصیل در دانشگاه های ترکیه

تحصیل در دانشگاه­های ترکیه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان­پذیر است.

متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه­های ترکیه نیاز به مدرک آیتلس دارند و پذیرش در این مقطع براساس معدل دیپلم و قبولی در آزمون ورودی دانشگاه می­باشد. مدت زمان تحصیل برای دریافت مدرک لیسانس 4 سال است.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی

1- تکمیل فرم پذیرش دانشجو

2- نامه تمکن مالی

3- داشتن مدرک زبان

4- پرداخت هزینه ثبت نام

5- دریافت نمره قابل قبول در آزمون ورودی دانشگاه

6- ترجمه مدرک دیپلم و ریز نمرات درسی

 

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به مدرک آیتلس و داشتن مدرک لیسانس است. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال می­باشد و دانشجویان برای فارغ­التحصیل شدن در مقطع کارشناسی ارشد نیاز به ارائه پایان نامه دارند. تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ترکیه به دلیل وجود بورسیه­های تحصیلی و همچنین برخورداری از داشتن شغل و امکان کار کردن در دوران تحصیل از محبوبیت بالایی در بین دانشجویان برخوردار است.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

1- رزومه تحصیلی

2- انگیزه نامه

3- توصیه نامه از اساتید

4- ترجمه مدرک لیسانس

5- مدرک زبان

6- پرداخت هزینه

متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری در کشور ترکیه برای اخذ پذیرش، نیاز به مدرک لیسانس و فوق لیسانس دارند. همچنین داشتن معدل بالا در دوره کارشناسی ارشد و مدرک زبان از مهم­ترین فاکتورها برای تحصیل در مقطع دکتری هستند. مدت دوره تحصیل در مقطع دکتری 4 سال می­باشد. یکی از مزایای مهم اخذ مدرک دکتری از دانشگاه­های ترکیه این است که مدرک تحصیلی شما در کشورهای اروپایی و سایر کشورها نیز مورد تایید است و می­توانید برای داشتن شغل در کشورهای دیگر اقدام نمایید.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع دکتری

1- ترجمه مدارک تحصیلی قبلی

2- ارائه خلاصه­ای از پایان نامه کارشناسی ارشد

3- توصیه نامه

4- انگیزه نامه

5- پروپوزال تحقیقاتی

 

برای ورود به دانشگاههای ترکیه آزمونهای مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

آزمون یوس (YOS)

آزمون اس ای تی (SAT)

آزمون ALES

به این مقاله امتیاز دهدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *